klik sikit

9 Apr 2016

Penyebab Kek Bantat atau tak jadi

Sedikit ilmu untuk dikongsikan ^_^ sumber internet



KEK TAK MENJADI, APA PUNCANYA...
=======================
Setiap kali kita ingin membakar atau menghasilkan kek sudah pasti mengharapkan sesuatu hasil kek yang sempurna.Tetapi bila ada beberapa tanda yang dibakar itu adakalanya ,kek menjadi bantat, kek menjadi tidak sekata atau tidak naik, kek tidak cukup kering,permukaan kek merekah berderai dan macam-macam lagi.
InsyaAllah di sini sedikit panduan untuk mendapatkan kek idaman anda, untuk membantu mengetahui apakah punca dan sebab kek itu tidak menjadi.Semoga dapat kita praktikkan dengan lebih berkesan cara-cara untuk menghasilkan kek yang sempurna.

Kek Mentega (Butter Cake) yang tidak menjadi, kek itu tenggelam dan bantat dibahagian tengah setelah dikeluarkan dari oven.
Puncanya :- Kek anda belum masak betul.

Sewaktu membakar bahagian tengah kek tenggelam.
Puncanya :- Adunan kek dipaksa untuk naik dengan cepat akibat suhu oven yang terlalu panas dan ia akan menghasilkan kek yang tenggelam dibahagian tengah.

Kerak yang bergula pada keliling kek.
Puncanya :-Mentega dan gula tidak dipukul dengan sempurna.

Terdapat tompok-tompok putih pada permukaan kek.
Puncanya :- Gula yang tidak larut betul atau gula tidak dipukul dengan sempurna. Sebaiknya jika untuk resipi kek mentega yang ringan, gunakan gula kaster agar ia mudah larut dan cepat sebati dengan mentega.

Kek anda tenggelam terus atau kek menjadi bantat
Puncanya :- Suhu oven anda terlalu panas dan kek terlalu lama dibakar, dan cara memukul tadi tidak cukup kembang.

Kek berderai bila dipotong.
Puncanya :- Mentega dan gula dipukul keterlaluan atau telur dimasukkan terlalu cepat dimana adunan mentega dan gula belum sebati.

Kek melekat pada loyong pembakar.
Puncanya :- Terlalu banyak gula atau bahan manisan yang lain dalam resipi. Jika resipi menggunakan madu atau sirap kencana (golden syrup), ataupun anda mengguna loyang pembakar yang baru.
*Sebaiknya sapu dasar dan keliling loyang pembakar dengan mentega ataupun alas dengan kertas kuih.

Kek naik kemudian retak di tengah permukaan.
Puncanya :- Loyang pembakar terlalu kecil atau suhu oven terlalu panas. Selalu kek yang dibakar dengan loyang loaf atau loyang ring, atau acuan berbentuk love mudah retak pada permukaan disebabkan loyang yang agak kecil.

Keliling kek keras.
Puncanya :-Adunan dipukul terlalu lama apabila memasukkan tepung ke dalam adunan mentega, sebenanrya kaup balikkan tepung hingga ia sebati sahaja.

Memukul terlalu lama akan menarik struktur gluten pada tepinya dan menyebabkan kek keras.
Puncanya :-Kek telah dibakar pada suhu oven yang terlalu panas.

Kek pucat pada bahagian permukaan dan coklat pada tepi dan bahagian bawah.
Puncanya :- Loyang yang besar telah digunakan atau sekeliling loyang telah diletak kertas kuih yang tinggi.

Warna yang tidak serata pada permukaan kek.
Puncanya :- Adunan kek tidak dibancuh dengan sempurna. Sewaktu menggaul tepung tepi mangkuk adunan tidak dibersihkan supaya adunan dapat digaul dengan sebati.

Kek naik tidak serata.
Puncanya :- Adunan kek tidak diratakan sebelum dibakar.

Kek yang telah dibakar berlubang.
Puncanya :- Adunan mentega dan gula tidak dipukul sehingga kembang atau suhu oven terlalu panas.

Kek telah masak berkerak dan hampir hangus tapi masih tidak masak dibahagian tengah.
Puncanya :- Kek telah dibakar terlalu lama ataupun pada suhu oven yang terlalu panas.
Puncanya :- Anda mungkin menggunakan loyang yang kecil mengakibatkan permukaan kek cepat masak sementara bahagian dalam masih mentah.

Kek Buah-Buahan yang dihasilkan tidak sempurna
Buah-buahan tenggelam pada dasar kek.
Puncanya :- Buah-buahan telah dibasuh dan tidak dikeringkan dengan sempurna.
Puncanya :- Adunan kek terlalu lembut untuk menampung berat buah-buahan; ini akibat dari adunan mentega dan gula terlalu dipukul.
Puncanya :- Resipi menggunakan tepung naik sendiri dari tepung gandum.
Puncanya :- Buah-buahan boleh dicincang kecil supaya adunan kek dapat menampung berat buah-buahan dengan lebih mudah.

Bahagian tengah kek masih rasa mentah.
Puncanya :- Kek dibakar dengan suhu oven yang rendah dan tidak dibakar dengan masa yang sepatutnya sehingga ia masak.

Dasar kek hangus.
Puncanya :- Kek dibakar pada suhu yang terlalu tinggi.
Puncanya :- Kek buah-buahan yang dibakar memerlukan masa yang lama dan rendah untuk dibakar.
Puncanya :- Kek dengan ukuran 22cm atau kecil memerlukan tiga helai kertas kuih yang dialas pada dasar loyang pembakar berbanding dengan ukuran kek yang besar yang hanya memerlukan satu atau dua helai kertas kuih.

Kek merekah diatas pada permukaan.
Puncanya :- Kek dibakar pada suhu yang terlalu tinggi.
Puncanya :-Ketuhan terlampau panas atau acuan kek tidak diletakkan di tengah tengah ketuhar.
Puncanya :-Kekurangan cecair.Puncanya :-Acuan tin terlalu kecil.

Kek tidak rata pada permukaan.
Puncanya :- Rak oven tidak seimbang ataupun adunan tidak diratakan sebelum dibakar.

Kek tenggelam pada bahagian tengah.
Puncanya :- Tepung naik sendiri digunakan atau terlalu banyak soda bikarbonat digunakan. Selalunya untuk Kek Buah-Buahan yang dibakar hanya menggunakan tepung gandum dan ditambah dengan sedikit tepung naik sendiri.
Puncanya :- Kek mungkin tidak dibakar dengan sempurna.
Puncanya :- Gunakan lidi pengguji dan jika keluar bersih bermakna kek telah pun masak.

Kek yang Mendap di Tengahnya
Puncanya :- Ukuran acuan tin tidak betul.Puncanya :- Sukatan bahan tidak tepat.Puncanya :- Sukatan bahan tidak tepat
Puncanya :- Ketuhar terlalu panas, terlalu sejuk atau dibakar dalam jangka masa singkat.
Puncanya :- Pintu ketuhar dibuka terlalu awal.

Kek Terlalu Lembap dan Leper
Puncanya :-Terlampau banyak cecair.
Puncanya :-Bahan penaik tidak mencukupi atau sudah luput tarikh penggunaannya.
Puncanya :-Lemak dan gula tidak dipukul secukupnya.
Puncanya :-Adunan mentega berketul-ketul dan tidak halus.

Adunan kek ,Mentega menjadi bergumpal
- Adunan mentega yang bergumpal mungkin disebabkan telur dan mentega yang tidak berada pada suhu bilik.- Ataupun telur telah dimasukkan terlalu cepat bila adunan mentega dan gula belum dipukul sehingga kembang dan sebati.
- Anda mungkin menggunakan telur yang besar.- Jika anda menggunakan adunan mentega yang bergumpal kek yang bakal dihasilkan akan berderai bila dipotong.

Kek Span (Sponge Cake) yang dihasilkan tidak sempurna
Tompok putih pada permukaan kek
Puncanya :- Gula tidak larut sewaktu adunan kek disediakan.

Kek tenggelam sewaktu dibakar.
Puncanya :- Kek dibakar pada suhu yang terlalu panas.

Kek berkedut dan kecut selepas membakar.
Puncanya:-Kek tidak dibakar dengan sempurna ataupun kek disejukkan secara mendadak.

Kek liat dan mampat
Puncanya :- Adunan tepung dan cecair tidak digaul dengan betul. Sewaktu masukkan tepung anda harus menggunakan senduk kayu dan gaul adunan dengan perlahan dan dalam satu pusingan.

Kek pucat dan melekit pada bahagian permukaan
Puncanya :- Kek telah dibakar pada suhu oven yang rendah.

Kek berkerak pada bahagian luar
Puncanya :- Kek telah dibakar pada suhu yang terlalu tinggi ataupun telah menggunakan loyang yang kecil.

Kek tenggelam pada bahagian tengah
Puncanya :- Loyang pembakar yang kecil telah digunakan mengakibatkan kek naik terlalu cepat dan kemudian tenggelam ditengah.

Warna kek yang pucat tidak serata dipermukaan.
Puncanya :- Adunan tidak digaul dengan sempurna.

Kek span naik terlalu cepat.
Puncanya :- Suhu oven terlalu panas.

Kek span tidak masak dengan sempurna.
Puncanya :- Sewaktu kek dibakar pada separuh masa membakar, pintu oven telah dibuka.

Ok inilah tip-tip penting untuk membuat kek dan jadikan kek idaman anda berhasil.Tidak ada lagi kenapa kek tak jadi, kenapa kek tak naik ,kek tenggelam, dan sebagainya.
Semoga persoalan kenapa kek tak menjadi terjawab buat peminat kek

YUKKK.practice make perfect...
kredit to:mixernadia.blogspot

7 Mac 2016

Semakan Status Calon Simpanan Pembantu Tadbir

amboiii bukan main panjang title ahkak ya..
 
sebenarnya.. nak cerita..
 
tahun 2015 akak dapat sms ujian online pembantu tadbir n17
pastu dah pas..
dapat pula panggilan temuduga..
 
check dari hari ke bulan..
dan taraaa dah pun tahun 2016
 
jawapannya.. still sama
 
CALON SIMPANAN LANTIKAN..
 
 
Hari Ini Mac 2016..
saya call SPA try Tanya..
 
dia kata nombor calon simpanan dah bergerak..
nombor terkini saya 673.. Alhamdulillah :)
semoga sampai la hendaknya sebelum bulan 8 tahun ni..
 
kawan2 doakan ya :)
 
 
masukkan je ic dan ic lagi.. kalau still tak boleh boleh cuba call SPA ya :)
 
siapa2 yg dah Berjaya tu tahniah.. yang masih menanti.. kita doa banyak2 ya.. insyaAllah Allah permudahkan.. jika dah rezeki tak kemana :)

1 Mac 2016

Ahmad Shapawi AUFA ABDULLAH bagan lalang. hotel di bagan lalang bali bali prada baliprada Bandar melaka batik borneo batik prada Batik sarawak batik songket batik songket murah batiksarawakmurah bawal bawal saree bawal satin silk borong tudung Brownies Cheese Kukus brownies kedut Business Umi Qaisara calon simpanan spa cemerlang char kuet yiow homemade cheesetart cili jeruk cukai Dari Ummi Ke Ummi dilwale DMS360 di hati GST homestay homestay langkawi homestay port dickson hotel hotel budget hotel di port dickson inspired HnM instant shawl instant shawl borong instant tart shell janamjanamjanam jemaah haji malaysia kek keju kek keju leleh keputusan peperiksaan ketua pengarah MSN 2015 kolam renang seri malaysia kongsi ILMU Kun anta Lawak Luv islam masakan masakan umie Melaka MH17 mh370 MH370 dijumpai mh370 tenanglah MSN my BFF mY pERsOnal nahas helikopter nuora fareeda pembantutadbir n17 pemborong tudung penemuan serpihan mH370 peperiksaan online percutian di langkawi perkdidmatan PesawatMAS pilotmh370 port dickson Pua kumbu Pulau tercantik Qaisara Batrisyia Qaisara Rasyiqah Rawatan resdung Resepi resepi brownies kukus resepi char kuey tiow senang resepi chocolate indulgence resepi cikedut Resepi daripada dapur resepi kuah kacang resepi puding paddle pop resepi puding sedut resepi roti sarang lebah resepi tepung bungkus rotisaranglebah danau kota. resepi dari dapur RumahTanga RumahTangga Sebarkan.. Sebarkan.. ihsan Luv Islam sekolah rendah semenyih shahrukh khan shawl shawl crepe soft cotton songket sarawak spa sri rampai Surat2 Istimewa Tart tart shell tepung bungkus terimakasih cikgu tips anak cemerlang Tragedi 2014 tragedi 2015 tragedi tren jatuh tragedi2014 tudung 2 muka tudung murah tudung siti tudung terkini 2015

Blogger Budiman