klik sahaja

Aug 26, 2010

Tafsirkan MIMPI saya...

Assalamualaikum semua..
thanks kerna sudi singgah di sini untuk membaca apa yang saya coretkan.

Subuh tadi selepas bersahur, mata terasa sangat berat dan terlena.. tiba-tiba dalam lena yang sekejap itu muncul sebuah mimpi yang amat menyebakkan.. inilah mimpinya..

ketika itu hari seperti pagi yang indah, aku sedang berjalan pulang ke rumah peninggalan arwah bapak. ketika mimpi itu aku seperti masih berusia belasan tahun seperti 15 tahun rasanya.. hati aku menahan tidak mahu ke situ. namun kaki terus laju melangkah.. ketika sampai di hadapan rumah yang masih kukuh tersebut Tiba tiba aku didatangani oleh arwah bapak. yang ketika itu memakai kain pelikat tanpa baju (baju hariannya).. aku terus memeluknya dan menangis.. aku berkata " bapak!! anum rindukan bapak.. kenapa bapak pergi tinggalkan anum begitu cepat??" bapak hanya diam tak bersuara. aku berkata lagi" bapak, kehidupan anum kini semakin sukar dan payah, anum letih dengan semua ini, kenapa bapak tak pernah ajar anum erti kesusahan dulu?? bapak penuhkan hidup anum dengan kasih sayang dan kesempurnaan sehingga anum tak pernah terasa susah!!!" sambung aku lagi..
bapak mengusap rambut aku, terasa sungguh usapan tersebut di kepala ku.. bapak berkata

"Anum, semua ini TAKDIR yang ALLAH telah tentukan buat kita semua, banyakkan bersabar dan sentiasa REDHA dengan apa yang berlaku" aku terus menangis dan menagis.. ketika itu pelukan ku seperti dilonggarkan dan ada tangan yang memegang erat kedua belah tanganku.. aku meronta-ronta ingin ke arwah bapak kembali.. tetapi pergelangan tanganku seperti dicengkam oleh seseorang.. sempat lagi aku melihat aku dibawa pergi daripada rumah arwah bapak tersebut smabil melihat arwah bapak melambai padaku sambil tersenyum dan lengkap memakai sepasang baju putih seperti ihram.

aku meronta dan akhirnya aku terjaga daripada lena..
apakah tafsiran mimpiku ini..

Arwah bapak merupakan bapa angkat yang menjaga aku sejak umur aku 5 hari sehinggalah 15 tahun. aku dijaga dengan penuh kasih sayang dan segala permintaan aku dipenuhi tanpa sebarang bantahan. (keluarga aku ketika itu sangat susah lantran bapa kandungku mengantung mak tanpa bertali) namun aku takpernah salahkan mak kerana memberikan aku pada org lain... semua ini, adalah pengorbanan seorang mak. walaupun begitu, arwah bapak akan membawa aku berjumpa mak sebulan sekali.

rumah tersebut sudah dirobohkan ketika usia aku 21 tahun, aku langsung tidak tahu kerana semua itu dilakukan oleh anak arwah bapak aku(mempunyai seorang anak angkat lagi dan seorang anak kandung)

arwah bapak meninggal pada 22.5.2000. ketika itu aku bakal menghadapi PMR. PMR aku cuma cukup2 makan sahaja.. aku tidak dapat menumpukan pd pelajaran kerna teringat janji aku pada arwah yang aku akan belajar bersungguh2 dan membawanya pergi ke mekah.. tapi arwah hanya tergelak bila aku berkata begitu.

aku tidak menangis ketika arwah meninggal. . pada 22.5.2001 aku demam dan ke hospital, aku melihat kelibat arwah bapak.. ketika itu baru aku menangis dan baru boleh terima kematiannya.. aku terasa sedih yang amat sangat dan menangis sambil tidak lupa menyedekahkan YASSIN untuknya.

terlalu banyak memori yang ditinggalkan oleh arwah..Bukan bermakna sekarang aku hidup susah.. aku senang dengan hidup ini. tapi adakalanya sebagai manusia dan wanita.. hatiku tersentuh dengan insan2 tersayang ini..

masih terasa usapan tersebut di kepalaku.. dan masih terasa gengaman di pergelangan tanganku ini..

Ya ALLAH aku mohon petunjukMu..

No comments:

Post a Comment

SENARAI KELENGKAPAN PULANG KE MAKTAB

 Alhamdulillah.. negeri perak sudah beralih ke fasa 4. Oleh demikian si kakak akan mendaftar di MRSM Bagan Datuk pada 21.11.2021. Umie dan g...